در این آموزش خواهید فهمید که ایجاد فهرست مطالب خودکار برای سند خود چقدر ساده است. اول اینکه لازم نیست فهرست را دستی تایپ کنید. دوم اینکه وقتی متن سندتان تغییر میکند به سادگی میتوانید فهرست را بهروزرسانی کنید. همچنین نحوه حذف آن را نیز یاد خواهید گرفت.
در اینجا دو روش برای ایجاد فهرست مطالب آموزش داده میشود. روش اول، روشی خلاصه و تقریباً کمکاربرد میباشد. روش دوم، کامل و تقریباً همیشه مورد استفاده قرار میگیرد.
نکته: حتماً باید تیترهای سند خود را با استفاده از بخش Styles در منوی Home استایلبندی کرده باشید. برای یادگیری بیشتر عنوان بندی در ورد را مطالعه کنید.
روش اول: ایجاد فهرست مطالب خودکار داخلی (Built-In)
با فرض اینکه سند شما از سبکهای Heading 1 و Heading 2 و Heading 3 استفاده میکند:
1. مکاننما را در جایی قرار دهید که میخواهید فهرست را ایجاد کنید.
2. وارد منوی References شوید.
3. دکمه Table of Contents را انتخاب کنید.
4. از بین نمونههای آماده، یکی را انتخاب کنید.
فهرست مطالب در سندتان به وجود میآید.
روش دوم: ایجاد فهرست مطالب خودکار سفارشی
فهرست مطالب سفارشی به شما این امکان را میدهد سطحبندی تیترهای دلخواه خود را تغییر دهید، همچنین میتوانید نوع ظاهری فهرست خود را تغییر دهید.
1. مکاننما را در جایی که میخواهید فهرست را ایجاد کنید قرار دهید.
2. وارد منوی References شوید.
3. دکمه Table of Contents را انتخاب کنید.
4. گزینه Custom Table of Contents را انتخاب کنید.
5. یک سبک را از منوی Formats در کادر محاورهای Table of Contents انتخاب کنید. (گزینه From Template به صورت پیشفرض انتخاب شده است).
6. تعداد سطوحی را که میخواهید در فهرست قرار دهید انتخاب کنید.
7. (مرحله اختیاری) گزینههای اضافی مربوط به شماره صفحه و نوع خطچین را انتخاب کنید.
نحوه سطحبندی دلخواه تیترها برای فهرست مطالب
به طور پیشفرض، فهرست مطالب در ورد شامل تیترهایی است که با سبکهای Heading استایلبندی شدهاند (به عنوان مثال، Heading 1 و Heading 2 و Heading 3 و …). با این حال میتوانید به صورت دستی تیترهای سند خود را به صورت دلخواه در فهرست مطالب سطحبندی کنید.
8. دکمه Options را در کادر محاورهای Table of Contents انتخاب کنید.
9. در قسمت TOC level برای استایل مورد نظر خود، یک سطح دلخواه وارد کنید و بر روی OK کلیک کنید.
در مثال بالا، من 1 را در مقابل Heading 2 وارد کردم، زیرا میخواهم فهرست مطالب من با Heading 2 شروع شود و Heading 1 حذف شود.
10. بر روی دکمه OK کلیک کنید.
فهرست مطالب در محل مورد نظر ایجاد میشود.
نحوه بهروزرسانی فهرست مطالب
با اضافه کردن تیترهای اضافی به سند، فهرست مطالب شما به طور خودکار بهروز نمیشود. بهتر است بهروزرسانی فهرست را در آخرین مرحله یعنی زمانی که تغییرات خود را بر روی متن به پایان رساندید انجام دهید.
1. بر روی فهرست مطالب ایجادشده، راستکلیک کرده و گزینه Update Field را انتخاب کنید.
جایگزین: همچنین میتوانید Update Table را در بخش Table of Contents از منوی References انتخاب کنید.
2. در پنجره Update Table of Contents گزینه Update entire table را انتخاب کنید. (در صورتی که میخواهید فقط شماره صفحات تیترها بهروز شود، گزینه Update page numbers only را انتخاب کنید)
3. بر روی OK کلیک کنید.
فهرست شما فوراً بهروزرسانی میشود.
نحوه حذف فهرست مطالب
لازم نیست فهرست مطالب را برای حذف آن انتخاب کنید.
1. منوی References را انتخاب کنید.
2. دکمه Table of Contents را انتخاب کنید.
3. گزینه Remove Table of Contents را انتخاب کنید.
فهرست شما فوراً حذف خواهد شد.