راهنمای استفاده از قالب پایان نامه

در این آموزش نحوه استفاده از قالب های آماده پایان نامه قالب پرو را به طور کامل خواهید آموخت.
مهم‌ترین مطالب

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

به طور معمول هر قالب پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری از سه بخش تشکیل شده است که در شیوه نامه‌های مختلف، متغیر است:

  • صفحات مقدماتی (شامل بسم الله، عنوان، تقدیم، تشکر، چکیده، فهرست‌ها و…)
  • صفحات اصلی (شامل فصل‌ها، منابع، پیوست‌ها)
  • صفحات پایانی (شامل چکیده انگلیسی، عنوان انگلیسی و…)

ویژگی‌های قالب‌های آمادۀ قالب پرو

  • قالب‌های آمادۀ قالب پرو، تمامی موارد مربوط به ترتیب صفحات، شماره گذاری صفحات، حاشیه‌ها، فونت‌ها و … را براساس شیوه نامه دانشگاه به صورت آماده دارد؛ و فقط دانشجو باید متن پایان نامه‌ی خود را وارد قالب کند و برای هر بخش از متن از یک استایل (Style) استفاده کند.
  • شماره گذاری عناوین، جداول، شکل‌ها، نمودارها و فرمول‌ها همگی به صورت خودکار انجام می‌شود و در صورتی که بخشی از پایان نامه حذف و یا به آن اضافه شود، شماره گذاری‌ها به صورت خودکار تغییر می‌کنند.
  • تمامی فهرست‌ها از قبل آماده شده‌اند و فقط در انتهای کار دانشجو باید آنها را آپدیت کند.
  • سازگاری با تمامی ورژن های Word از 2007 تا 2021 – بدون بهم ریختگی شماره‌گذاری‌ها و …

مراحل کلی صفحه آرایی پایان نامه به وسیله قالب پایان نامه

  1. گرفتن یک کپی از فایل قالب و باز کردن فایل قالب و فایل پایان نامه
  2. وارد کردن اطلاعات صفحات مقدماتی و پایانی در قالب
  3. وارد کردن متن اصلی پایان نامه به صفحات اصلی قالب
  4. استایل بندی هر بخش از پایان نامه (تیترها، عنوان جداول، شکل‌ها، نمودارها و…)
  5. شماره گذاری خودکار فرمول‌ها (در صورت داشتن فرمول)
  6. آپدیت فهرست‌ها

شرح کامل صفحه آرایی با قالب های آماده قالب پرو

حال به نحوه‌ی استفاده از قالب‌های آماده‌ی قالب پرو می‌پردازیم:

مرحله اول: کپی گرفتن از فایل

در صورتی که پایان نامه شما شامل فرمول باشد لازم است که یک کپی از فایل داشته باشید تا در موقع لزوم از آن استفاده کنیم. در غیر این صورت نیازی به انجام آن نیست. سپس فایل قالب پایان نامه و فایل متن پایان نامه خود را باز کنید.

شکل 1. گرفتن کپی از فایل قالب

مرحله دوم: تکمیل اطلاعات صفحات مقدماتی و پایانی

صفحات مقدماتی و پایانی را تکمیل کنید. دقت کنید فقط در محل مربوطه کلیک کنید و متن خود را وارد کنید. فونت‌ها از قبل تنظیم شده‌اند. (فهرست‌ها را بدون تغییر بگذارید؛ فهرست‌ها باید در مرحله آخر کار آپدیت شوند)

نکته: در صورتی که می‌خواهید متنی را از پایان نامه‌ی خود وارد قالب کنید بعد از کپی متن، در محل مربوطه راست کلیک کرده و از قسمت Paste Options گزینه Merge Formatting را انتخاب کنید تا متن شما به صورت متن قالب درآید.

شکل 2. کپی Merge Formatting

مرحله سوم: وارد کردن متن اصلی به قالب پایان نامه

حال باید صفحات اصلی قالب را که شامل فصل‌ها، منابع و پیوست‌ها می‌باشد، تکمیل کنید. برای انجام این کار، به صورت فصل فصل، متن را وارد کنید. ابتدا متن فصل اول را در بخش مربوطه‌ی قالب وارد کنید. سپس فصل دوم و به همین صورت تا فصل پنجم. متن منابع و پیوست‌ها را هم جداگانه وارد قالب کنید.

مرحله چهارم: استایل بندی هر بخش از متن

از ابتدای فصل اول شروع کرده و به انتها حرکت کنید. تمامی بخش‌های مختلف متن پایان نامه (تیترها، شکل‌ها، عناوین جداول، متن داخل جداول، عناوین شکل‌ها و نمودارها و نقشه‌ها) استایل بندی شده‌اند. در منوی Home نرم افزار ورد، بخش Styles تمامی استایل ها را مشاهده می‌کنید.

شکل 3. برخی از استایل های تعریف شده در قالب

نکته: برای تغییر استایل هر بخش از متن کافی است نشانگر موس را در ابتدای آن پاراگراف قرار داده و سپس بر روی استایل مربوطه کلیک کنید.

استایل Heading 2 تا Heading 6: به ترتیب برای تیترهای اصلی و فرعی به کار می روند. از استایل Heading 1 برای شماره و عنوان فصل استفاده شده است و دیگر نباید از آن استفاده شود.

استایل «متن» و «Normal»: برای نوشتن پاراگراف‌ها و متن اصلی پایان نامه از استایل «متن» و بعضی پایان نامه‌ها از استایل Normal استفاده می‌شود.

استایل «شکلها»: باید بر روی خودِ شکلها، نمودارها و نقشه‌ها استفاده شود.

استایل «عنوان جدول»، «عنوان شکل»، «عنوان نمودار» و «عنوان نقشه»: برای عناوین جداول، شکل‌ها، نمودارها و نقشه‌ها استفاده شود.

استایل «متن جدول»: برای متن داخل جداول، ابتدا کل جدول را انتخاب کنید و سپس روی استایل «متن جدول» کلیک کنید.

استایل «متن چکیده»: در بعضی موارد لازم است برای نوشتن متن چکیده استفاده شود.

استایل «متن منابع»: برای نوشتن منابع استفاده شود.

استایل «Footnote Text»: برای پاورقی‌ها استفاده می‌شود. نشانگر موس را پایین صفحه، داخل پاراگراف یکی از پاورقی‌ها قرار داده و بر روی این استایل کلیک کنید تا اِعمال شود. سپس بر روی این استایل کلیک راست کرده و گزینه Update Footnote Text to Match Selection را بزنید.

شکل 4. اعمال استایل Footnote Text بر روی پاورقی
شکل 5. گزینه Update Footnote Text to Match Selection

تغییر ظاهر جدول با استفاده از استایل

با کلیک درون یکی از خانه‌های جدول، منوی Table Design و یا Design در انتهای منوها فعال می‌شود. علاوه بر استایل های پیشفرض ورد، سه استایل دیگر درون قالب‌ها اضافه شده است. نام این سه استایل جدول Header Line (شماره 1)، Header Paint (شماره 2) و Simple (شماره 3) می‌باشد.

شکل 6. استایل های تعریف شده برای جدول

هر پایان نامه‌ای یک استایل جدول مربوط به خود دارد؛ در صورتی که درون یکی از خانه‌های جدول قالب خود کلیک کنید از منوی Table Design، استایل جدول قالب پایان نامه‌ی شما به حالت انتخاب درمی‌آید. از این استایل برای تمامی جداول پایان نامه‌ی خود استفاده کنید.

کل جدول را انتخاب کنید. بر روی استایل «متن جدول» کلیک کنید. سپس از منوی Table Design استایل مربوط به پایان نامه خود را انتخاب کنید.

شکل 7. اعمال استایل «متن جدول»

مرحله پنجم: شماره گذاری خودکار فرمول ها

برای شماره گذاری خودکار فرمول‌ها، فایلی را که در مرحله اول از قالب خود کپی گرفته بودید باز کنید. در فصل سوم یک فرمول بصورت خودکار شماره گذاری و تنظیم شده است و درون جدولی با خطوط پنهان قرار دارد. در صورتی که موس را کنار شماره فرمول ببرید با کلیک بر روی علامت ظاهرشده می‌توانید جدول فرمول را به حالت انتخاب درآورید.

با فشردن کلیدهای Ctrl+C آن را کپی کنید. حال داخل فایل قالب پایان نامه که در حال ویرایش آن هستید هر جایی از متن که فرمول داشتید، در یک خط خالی مجزا راست کلیک کرده و گزینه Keep Source Formatting را انتخاب کنید.

حال می‌توانید فرمول خود را در خانه‌ی سمت چپ جدول فرمول قرار دهید. در آخر برای اینکه شمارۀ فرمول‌ها آپدیت شود به ابتدای فصل اول بروید و نشانگر موس خود را آنجا قرار دهید. سپس کلیدهای Ctrl+Shift+End را همزمان فشار دهید تا متن پایان نامه از ابتدای فصل اول تا انتها به حالت انتخاب درآید. حال دکمه F9 را فشار دهید تا شماره فرمول‌ها آپدیت شوند.

شکل 8. شماره گذاری خودکار فرمول با استفاده از فایل کپی قالب در مرحله اول

مرحله ششم: آپدیت فهرست ها

در انتها بعد از مرتب کردن تمامی متون اعم از (متن اصلی، تیترها، عناوین و متن جداول، شکل‌ها، نمودارها، فرمول‌ها، منابع و پیوست‌ها) باید فهرست‌ها را آپدیت کنید. بر روی هر فهرست راست کلیک کرده و Update Field را انتخاب کنید، سپس Update entire table را انتخاب کرده و OK کنید.

شکل 9. آپدیت کردن فهرست‌ها

نکات مهم در حین صفحه آرایی

ویرایش سربرگ (هدر)

گاهی اوقات ممکن است پایان نامه‌ای دارای سربرگ (هدر) باشد. برخی از قالب‌ها به گونه‌ای تنظیم شده‌اند که با تغییر عنوان فصل در صفحۀ عنوان فصل، سربرگ آن فصل تغییر می‌کند. در صورتی که قالب شما دارای چنین ویژگی‌ای نبود کافی است بر روی سربرگ، راست‌کلیک کرده و گزینه Edit Header را انتخاب نمایید. سپس آن را ویرایش کنید.

شکل 10. ویرایش سربرگ (هدر)

برای خروج از حالت ویرایش سربرگ، در حالی که تب Header & Footer انتخاب است (در ورد 2013 تب Design)، گزینه Close Header and Footer را بزنید. می‌توانید به جای این کار، بر روی قسمت اصلی متن صفحه، دو بار کلیک کنید.

شکل 11. خروج از حالت ویرایش سربرگ (هدر)

حذف سکشن ها قبل از کپی کردن متن به داخل قالب پایان نامه

در هنگام کپی کردن متن از یک فایل دیگر به قالب پایان نامه، باید توجه داشته باشید که Section Break های موجود در فایل متنی خود، به داخل فایل قالب پایان نامه کپی نشوند. زیرا باعث تغییر تنظیمات صفحه و حاشیه‌های قالب پایان نامه خواهند شد.

کافی است قبل از کپی کردن متن به داخل قالب، Section Break های موجود را حذف نمایید. برای انجام این کار دو راه دارید:

راه اول: از تب Home گزینه Show/Hide را فعال کنید.

شکل 12. گزینه Show/Hide

حال می‌توانید درون متن، Section Break های موجود را مشاهده کنید. برای حذف آنها داخل سطری که Section Break قرار دارد کلیک کنید و کلید Delete کیبورد را بزنید.

شکل 13. حذف کردن Section Break

راه دوم: از تب View بر روی گزینه Outline کلیک کنید.

شکل 14. گزینه Outline

حال می‌توانید درون سطری که Section Break قرار دارد کلیک کرده و کلید Delete کیبورد را بزنید.

شکل 15. مشاهده و حذف انواع Section Break

نکته: با استفاده از راه دوم، تسلط بیشتری بر روی سکشن های متن دارید.

اقداماتی که نباید بر روی قالب انجام داد تا موجب بهم ریختگی نشود

گاهی اوقات دانشجویان در حین صفحه‌آرایی با مشکلاتی مواجه می‌شوند، از جمله: شماره‌گذاری اشتباه شکل‌ها و جدول‌ها نسبت به فصل مربوطه، بهم ریختن سربرگ (هدر) فصل‌ها، بهم ریختن شماره‌گذاری صفحات و…

عمدۀ این اشکالات به خاطر تغییراتی است که دانشجو به طور ناخواسته بر روی قالب انجام داده است. در ادامه کارهایی که نباید انجام داد تا قالب دچار بهم ریختگی نشود را مرور می‌کنیم:

حذف نکردن سطر اول صفحۀ عنوان هر فصل

کلیدهای ترکیبی Alt+Ctrl+Shift+S را فشار دهید تا پنجره Styles ظاهر شود. در صورتی که مکان‌نما را در سطر اول صفحۀ عنوان هر فصل قرار دهید می‌بینید که استایل «شماره فصل پنهان» به حالت فعال درمی‌آید. این سطر نباید حذف و یا تغییر داده شود، زیرا باعث بهم ریختن شماره‌گذاری شکل‌ها و جداول می‌شود.

شکل 16. استایل «شماره فصل پنهان»

حذف نکردن سکشن‌ها (Section Break)

با فعالسازی گزینه Show/Hide از تب Home، ملاحظه می‌کنید درون صفحه علائمی نمایان می‌شود (شکل 12). در بخش‌هایی از قالب از Section Break استفاده شده است. این سکشن‌ها نباید حذف شوند. در صورت حذف هر سکشن، سربرگ و نوع شماره‌گذاری صفحات بعد از آن سکشن به صفحات قبل از سکشن منتقل می‌شوند.

شکل 17. Section Break بعد از فهرست‌ها

گاهی اوقات نیازی به فهرست نمودار، فهرست نقشه و یا فهرست پیوست ندارید. کافی است قبل از حذف این فهرست‌ها، دکمه Show/Hide را فعال کرده (شکل 12) و دقت نمایید این Section Break حذف نشود.
در صورتی که نیاز به حذف یکی از فصل‌ها و یا پیوست‌ها را دارید، کافی است از ابتدای قسمت مربوطه تا انتها را حذف نمایید و سپس Section Break بعد از آن فصل و یا بعد از پیوست را نیز حذف نمایید.

ایرادات احتمالی بعد از صفحه آرایی با استفاده از قالب

انگلیسی شدن شماره گذاری ها در فهرست

شروع نشدن شماره گذاری جدول ها و شکل ها از شماره 1

برعکس شدن پرانتزها در فهرست شکل و جدول

برای تهیه قالب پایان نامه دانشگاه خود به فروشگاه مراجعه کنید.

سؤالات، نظرات و دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

26 پاسخ

  1. سلام. زیر مجموعه های فهرست رو چرا نمیشه اضافه کرد؟ مثلا فقط ۱-۱ تعریف شده . ۲-۱ رو چجوری وارد کنم؟ کلیک راست update file رو هم زدم ولی وقتی اینتر میکنم میره یه صفحه دیگه

    1. سلام. باید تیترها رو روی استایل مناسب بگذارید. از استایل Heading 2 به بعد برای تیترها استفاده کنید و در نهایت فهرست رو آپدیت کنید.

  2. درود بر شما
    قالب دانشگاه تربیت مدرس رو از شما خریدم. همه ی قسمت ها درست کار می کنه به غیر از فهرست شکل ها. 24 تا شکل دارم که تا شماره 14 درس رفرنس دهی انجام میشه. شکل 15 به صفحه اول فایل رفنس می ده. بقیه رفرنس ها هم استباه است و وقتی میخوام آپدیت کنم خطا می ده و کل فهرست پاک می شه با این خطا: No table of contents entries found. 

    1. سلام. لطفا از طریق حساب کاربری خود تیکت ارسال نمایید تا پاسخ مشکلات خود را دریافت نمایید. سپاس

  3. سلام برای من بین شماره حروف هدر به جای خط فاصله مربع نمایش می‎دهد

  4. سلام . وقت بخیر. میخواستم بدونم برای رشته معماری هم قالب پایان نامه دارید؟؟؟ و اگر بخواییم صفحه بیشتری اضافه کنیم به قالب امکان پذیره؟؟؟
    مورد دوم اینکه: من چند بار تلاش کردم که عضو سایت بشم اما نشد.
    میشه کمکم کنید؟؟؟ حتی یک خط هم ننوشتم پایان نامه ام رو

    1. سلام. برای اکثر دانشگاه های کشور قالب آماده شده، چنانچه دانشگاه شما در لیست فروشگاه سایت قرار نداره درخواست بدید تا قالب آماده بشه.
      میتوانید قالب رو بعد از تهیه به هر شکل که بخواهید ویرایش کنید. همچنین در صورت مشکل با پشتیبانی مطرح نمایید.
      برای عضویت در سایت کافیه یک ایمیل معتبر داشته باشید. مشکلی برای عضویت وجود نداره.

  5. سلام وقت بخیر
    ممنون از سایت و قالب خوبتون

    برای اینکه درون متن به یک شکل لینک بدیم حالتی هست که خودکار لینک بخوره و با عوض شدن شماره‌ی شکل رفرنسش در متن اپدیت بشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      بله باید از cross-reference برای ارجاع دهی استفاده کنید. البته برای انجام این کار یک تنظیم کوچیک توی قالب باید صورت بگیره. در صورتی که نیاز دارید این کار رو انجام بدید از طریق ارسال تیکت درخواست خود را مطرح کنید تا قالب شما ویرایش بشه.

  6. با سلام
    شما خودتون فرصت دارین، به صورت آنلاین یا حضوری تو گوگل میت باشین؟
    هزینه اگر خودتون بخواین زحمت این کار و بکشین(متن آماده باشه) چقدر میشه

    1. با سلام و احترام
      در صورتی که قصد دارید پایان نامه تان توسط ما صفحه آرایی شود، در سایت عضو شوید و از طریق حساب کاربری، تیکت ارسال کنید و فایل را ضمیمه کنید.
      فایل شما بررسی و برآورد هزینه می شود و از همان طریق سفارش در اختیارتان قرار داده می شود.

  7. سلام و عرض ادب خدمت شما جناب
    من پایان نامه رو کامل تایپ کردم فقط میخام جایگذاری انجام بشه میتونم بدم شما انجام بدید لطفا هزینه رابفرمایید

    1. با عرض سلام و ادب خدمت شما
      میتوانید اقدام به تهیه قالب مورد نظر نمایید و خودتان با استفاده از راهنمای قالب به سادگی جایگذاری نمایید.
      در صورتی که تمایل دارید کار صفحه آرایی پایان نامه شما به طور کامل توسط صفحه آرای ما انجام شود، لطفا از طریق حساب کاربری خود تیکت ارسال نمایید تا برآورد هزینه شود.

  8. با عرض سلام. خواهش می کنم پاسخ دهید. ممنون
    لپ‌تاپ بنده در دست تعمیره و معلوم نیست کی آماده بشه، بنابراین مجبورم با ورد موبایل کار کنم. میخواستم بدونم اصلا با ورد موبایل (مایکروسافت) میشه روی قالب خریداری شده کار کرد یا خیر؟ یک دنیا ممنون میشم از پاسخ تون.

    1. با سلام و احترام.
      در صورتی که ورد موبایل قابلیت استفاده از استایل ها را داشته باشد شاید بتوانید. اما پیشنهاد نمی شود.
      توصیه می کنیم فعلا متن خود را در یک فایل ورد در موبایل تایپ نمایید، سپس با لپتاپ هر دو فایل رو باز کنید و متن تایپ شده را به قالب انتقال دهید.

  9. من فایل را دو روز پیش خریدم، فایل زیپ نه در کامپیوتر و نه در موبایل باز نمی شود. با چه برنامه ای باز می شود؟

  10. مشکلی که دارم این است که شماره گذاری صفحات با مشکل مواجه شده و تا ضفحه ی 79 شماره میخورد و بعد از آن شماره گذاری صورت نمیگیرد.

    1. سلام. باید فایلتون بررسی بشه. ایراد از قالب نمی باشد. از طریق حساب کاربری یک تیکت ارسال کنید و در صورتی که مقدوره فایلتون رو هم ضمیمه کنید تا اصلاح بشه.

  11. با سلام و وقت بخیرمجدد
    مشکلی که به آن بر خورده ام، لیست جداول و شکل ها هنگام اپدیت شدن از شاره 5-1 شروع می شود. مشکل از کجاست؟
    و مشکل بعدی برعکس شدن پرانتزها در نام جداول است.
    آیا امکان دارد به دلیل عجله، فایلم را برای شما ارسال کنم و این موارد را چک کنید؟
    با تشکر از شما شریفی نیا

    1. سلام و عرض ادب
      برای مشکل برعکس شدن پرانتزها در فهرست به این مقاله مراجعه کنید.
      برای شماره شکل ها و جداول باید فایلتون رو بررسی کنم. از طریق حساب کاربری خود، تیکت ارسال کنید و فایلتون رو بفرستید تا بررسی کنم.

  12. با تشکر از قالب آماده ، سوالی که داشتم نحوه رفرنس دهی در این فایل قالب اماده چطور می باشد؟ (در متن فقط نوشته اید از استایل متن مراجع استفاده کنید.)

    1. سلام خدمت شما.
      نحوه رفرنس دهی هر پایان نامه باید طبق شیوه نامه دانشگاه باشه. معمولاً از شیوه های APA، ونکوور، هاروارد، IEEE و یا طبق شیوه های دلخواه دانشگاه انجام میشه، که داخل شیوه نامه دانشگاه نوشته شده. بعضی شیوه نامه ها هم استفاده از نرم افزار Endnote و یا Mendeley رو برای رفرنس نویسی الزامی میدونند. در حقیقت نحوه رفرنس نویسی ربطی به صفحه آرایی نداره و مجزاست. توی فایل قالب فقط تنظیمات مربوط به فونت و سطر منابع آورده شده که کافیه برای نوشتن منابع از استایل «متن منابع» استفاده کنید.
      باز هم اگر سؤالی بود در خدمتتون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *